Een gedicht bij een bestaand werk staat niet op zichzelf, had het andere werk nodig om tot woorden te komen en wil alleen in combinatie met dat bestaande werk gelezen en gehoord worden. Met toestemming van de maker van dat werk, die zijn werk in de meeste gevallen met een heel andere blik of bedoeling heeft gemaakt.

uit 2009 tot 2018 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

LEVEN

2018

Ell Geeh maakte voor Kunstmoment Diepenheim 2018 de installatie Composthoop en vroeg mij om woorden. Met een paspop, kruiwagen en compost gaf zij weer hoe de mens die zich onoverwinnelijk waant, per slot van rekening voedsel voor de wormen is en grondstof voor nieuw leven. Ik schreef het gedicht LEVEN op een monoprint met natuurpigmenten en Ell Geeh gaf het een plek in de kruiwagen. Kijkers moeten op de knieën om het te kunnen lezen.

Omgeven

2018

gedicht van Marion Steur bij houten beeld van Bart Ensing

op zoek naar de vrouw: Anneke

2018

In november 2017 bezocht ik F/LUISTER, de gezamenlijke expositie van Ine van Son en Nicolette Peters in Waalwijk. Het thema vrouwelijkheid werd vanuit verschillende perspectieven belicht met als sluitstuk een installatie waaraan ook de bezoekers een bijdrage mochten leveren.
Uit die installatie ontstond een poëtisch drietal van vrouwelijke archetypen. Dit is Anneke.

op zoek naar de vrouw: Barbie

2018

In november 2017 bezocht ik F/LUISTER, de gezamenlijke expositie van Ine van Son en Nicolette Peters in Waalwijk. Het thema vrouwelijkheid werd vanuit verschillende perspectieven belicht met als sluitstuk een installatie waaraan ook de bezoekers een bijdrage mochten leveren.
Uit die installatie ontstond een poëtisch drietal van vrouwelijke archetypen. Dit is Barbie.

op zoek naar de vrouw: Sheela

2018

In november 2017 bezocht ik F/LUISTER, de gezamenlijke expositie van Ine van Son en Nicolette Peters in Waalwijk. Het thema vrouwelijkheid werd vanuit verschillende perspectieven belicht met als sluitstuk een installatie waaraan ook de bezoekers een bijdrage mochten leveren.
Uit die installatie ontstond een poëtisch drietal van vrouwelijke archtypen. Dit is Sheela.

GEEN ONTKOMEN AAN

2017

Tijdens Kunst in 't Overbosch 2017 maakte Ell Geeh de installatie ROOD, een werk dat op dwingende wijze aandacht vraagt. Ze vroeg bezoekers om aan het einde van de rode loper te gaan zitten en uit alle indrukken een woord te destilleren. Uit die verzameling woorden heb ik het gedicht GEEN ONTKOMEN AAN geschreven, hier weergegeven in de foto van de installatie.

Spinsels

2017

Tijdens de Kunstschouw 2017 maakte Ine van Son de installatie Spinsels in de Pannekoekenmolen in Burgh-Haamstede. Van zelf gesponnen schapenwol haakte ze draad, veel draad, waarmee ze de molen transformeerde. De transparante indeling in verbonden deelruimtes liet de bezoekers dwalen in verwondering. Een paar uur in en om de installatie bracht mij een gedicht.

WEERKLANK

2014

Gedicht voor de voorstelling NACHTWERK van het Utrechtse koor OCTO+ op een still uit videobeelden van Merel Dames (http://www.d3grafischontwerp.nl/merel/index.html).

EEN

2013

Gedicht bij dubbeltorso van wilgenhout van Bart Ensing, www-deVerbeeling-online.nl

Liefde is veelal een besluit

2013

Tijdens de Dijk van Kunst en Cultuur 2013 exposeerde houtkunstenaar Pieter ter Berg bij De Literaire Werkplaats te Eemnes. Bij dit beeld schreef schreef Marion Steur het gedicht 'Liefde is veelal een besluit', naar een citaat uit  'Geen tijd te verliezen' van Daan Heerma van Voss.

RONDOM

2013

Gedicht bij 'Looking up' van Bart Ensing, www-deVerbeelding-online.nl.

BLIJF

2011

BLIJF   onveranderlijkheid heerst weet wat en wat niet bij rekken aan de randjes van eigen eigen eigen eigenheid
onveranderlijkheid heerst ruimte om te handelen is buiten bereik van de tergeling   onveranderlijkheid heerst onmacht los te komen van wat bindt: werp niet de steen   onveranderlijkheid heerst kleeft aan het fundament wat gedaan is blijft gedaan wat rest is dat steekt   Assyrion Lion - olieverf op paneel, 80x60 cm, 2010 - Araz Talib De schilder Araz Talib vluchtte uit Kirkuk in Irak en heeft jarenlang in Amsterdam gewoond en gewerkt . Hij maakte een serie schilderijen waarbij hij een bestaand beeld of gebouw uit zijn oorspronkelijke omgeving haalde en in een woestijn portretteerde. Het gedicht BLIJF heb ik geschreven bij zijn schilderij Assyrion Lion.

FEE MET EEN HART VAN HOUT

2011

FEE MET EEN HART VAN HOUT   zij staat op het punt de grond los te laten zuigt lucht in de longen strekt de tenen, de nek haar hele wezen zo lang ze kan   zij verstopt haar handen in de plooien, haar jurk is nog zwanger van vlezige vezels tussen de lijnen ontsteekt zij in betovering van tijd   waarin zij verborgen lag haar kern ontvouwt ze nu ze zich toont de zwaartekracht tart loskomt en haar hart   in eigen handen neemt     De houten beelden van Bart Ensing spreken tot de verbeelding en bieden de ruimte aan interpretatie in verschillende richtingen, kijk voor een nadere kennismaking op zijn eigen site hier op exto. Bart en Marion exposeren regelmatig samen, de Wandelaar is een gezamenlijk project. Zij kennen elkaars werk goed en van tijd tot ontstaat er een dubbelportret. Fee met een hart van hout ontstond bij de beukenvrouw uit 2011 van Bart Ensing.

HEEL

2011

Gedicht HEEL (2011) bij beeld van Bart Ensing (torso, 2011)   HEEL   als ik stil ben, heel stil, hoor ik de wolken, ze fluisteren van wereldreizen door het luchtruim ze wachten niet tot verhalen zijn uitverteld, ze praten door elkaar, rijgen flarden tot nieuwe avonturen   als ik stil ben, heel stil, hoor ik de wind die samenbalt tot stapelwolken en als ze  uitwaaieren tot geen wolk meer te zien is echoot het laatste verhaal in het diepste diepblauw   als ik stil ben, heel stil, hoor ik flarden wegvallen hoor ik stilte groeien, ik strek me uit en reik vanaf vaste grond naar diepblauwe leegte waarin alles is waarin niets weegt

Koninklijk Ontvang

2011

De schilder Araz Talib vluchtte uit Kirkuk in Irak en heeft jarenlang in Amsterdam gewoond en gewerkt . Hij maakte een serie schilderijen waarbij hij een bestaand beeld of gebouw uit zijn oorspronkelijke omgeving haalde en in een woestijn portretteerde. Bij zijn schilderij Kalverstraat 1 schreef ik het gedicht Koninklijk Ontvang.   Kalverstraat 1 - olieverf op paneel, 60x80 cm, 2008 - Araz Talib Royal Receipt   would this palace not be on the dam the enomous brick desert in which crowded with people a loner scares would the wind of welcome blow if   this palace would be in a desert of scorching days and freezing nights would then the door open for them cherishing their soul?    

over bergen

2011

De houten beelden van Bart Ensing spreken tot de verbeelding en bieden de ruimte aan interpretatie in verschillende richtingen, kijk voor een nadere kennismaking op zijn eigen site hier op exto. Bart en Marion exposeren regelmatig samen, de Wandelaar is een gezamenlijk project. Zij kennen elkaars werk goed en van tijd tot ontstaat er een dubbelportret. Deze warrelknoest leidde eerst tot het werk BERGjE van Marion (zie bij pen en penseel), maar daar herkende Bart zijn beeld totaal niet in. In BERGjE heeft Marion zich door het ontstaan van de vergroeiing in de berk waar dit beeld van is gemaakt laten afleiden van de oorspronkelijke inspiratie. In een tweede poging is het haar wel gelukt om de enorme groei en het overwinnen van weerstand om te zetten in een liefdevol portret: over bergen.  

Toren van Babel

2011

De schilder Araz Talib vluchtte uit Kirkuk in Irak en heeft jarenlang in Amsterdam gewoond en gewerkt . Hij maakte een serie schilderijen waarbij hij een bestaand beeld of gebouw uit zijn oorspronkelijke omgeving haalde en in een woestijn portretteerde. Bij zijn schilderij Toren van Babel maakte ik een gelijknamig gedicht.   TOWER OF BABEL - olieverf op canvas, 110 x 180 cm, 2011 - Araz Talib     English version of my poem Toren van Babel   TOWER OF BABEL   anyone is gathering climbing the tower across each and everyone not a stone left to carry feet   anyone is jostling up escaping the drought in higher places that horizonwide doesn't share anything but thirst   anyone giving tongue shuts his ears for other sounds cacophony rises voices disappear into noise above only silence   anyone walks across all heads to not need to hear but listen up high to celestial promises    

NAAKT

2010

De houten beelden van Bart Ensing spreken tot de verbeelding en bieden de ruimte aan interpretatie in verschillende richtingen, kijk voor een nadere kennismaking op zijn eigen site hier op exto. Bart en Marion exposeren regelmatig samen, de Wandelaar is een gezamenlijk project. Zij kennen elkaars werk goed en van tijd tot ontstaat er een dubbelportret. Dit torso van Bart inspireerde Marion tot het gedicht Naakt en een aquarelversie van het torso, zie bij meerluiken.

roerloos

2009

De houten beelden van Bart Ensing spreken tot de verbeelding en bieden de ruimte aan interpretatie in verschillende richtingen, kijk voor een nadere kennismaking op zijn eigen site hier op exto. Bart en Marion exposeren regelmatig samen, de Wandelaar is een gezamenlijk project. Zij kennen elkaars werk goed en van tijd tot ontstaat er een dubbelportret. De gezamenlijke expositie Hart van hout in 2012 in Ruinen was de aanleiding om het al bestaande geidcht Roerloos te combineren met een beeld van een reiger.